Nieuwe trends in koffie: iets met karakter

Koffie. We staan er mee op en sommigen van ons gaan er zelfs mee naar bed. Omdat we een kick nodig hebben, even een energieboost kunnen gebruiken of om te genieten van dat ene moment. We drinken het op veel verschillende momenten en ook op veel verschillende manieren, maar de basis is altijd hetzelfde: het begint allemaal bij de koffieboon. Van bonen met een citrus ondertoon uit midden Afrika, een pittige nasmaak uit India tot een honey taste uit Colombia. Alle bonen hebben hun eigen karakter, het is natuurlijk maar waar je van houdt. We kiezen dan ook vaak voor ons vertrouwde kopje koffie, terwijl koffie juist ook enorm gevoelig is voor trends. Wij vroegen de echte koffiemakers van Perla – Albert Heijn de vragen van het lijf over de nieuwste en opvallendste trends en deze 5 kwamen eruit.

1. Cold brew

Veel mensen denken dat cold brew een koude koffie is, maar het is wel degelijk iets anders. De cold brew is namelijk koud gezet – dat betekent dat de koffie getrokken is met behulp van koud water in plaats van heet water. Er zitten iets meer uren in om zo’n mengsel te maken (12 uur!), maar wordt dan vooral ’s nachts weggezet om te laten trekken. Een coole verfrissing voor de warme zomerdagen. Ook heerlijk met melk toegevoegd trouwens!

2. Kocktails

Koffie cocktails zijn he-le-maal hip tegenwoordig. Drink je koffie gemixt met tia maria, martini of malibu en geniet van je koffie maar dan stirred. De intense smaak van de koffie blijft, maar wordt versterkt en ondersteund door de andere ingrediënten in de cocktail. Dit is een feestje! Check hier wat recepten.

3. Filterkoffie

We zien een comeback bij de filterkoffie. Hoewel de papieren koffiefilterzakjes ons eerst aan duffe verjaardagskringetjes deed denken, wordt dat zelfde koffiefilter ineens weer volop gebruikt in de hipste tentjes. Waarom? Er schijnen ecologische en bio- redenen achter de comeback te zitten. De filterkoffie bevat namelijk het minste cafestol – wat o.a. je cholesterol kan verhogen. Ook is het energieverbruik en het afval een stuk minder. Win-win dus! En een lekker bakkie koffie. Wel meteen een hele pot zetten.

 

4. Lokaal

We zijn ons steeds meer bewust van waar de producten die we gebruiken vandaan komen en zo dus ook met koffie. We willen het liefst misschien zelfs wel het gezicht van de boer kunnen zien en gunnen het de ‘kleine’ ondernemingen vaak het meest. Dit persoonlijke contact is een van de redenen waarom veel particulieren, maar ook veel bedrijven kiezen voor lokale micro-branderijen. Zonder ingewikkelde schakels – gewoon, direct goede koffie van de makers.

5. OATLY

Mega goede opschuimmelk voor je heerlijke latte of cappuccino. Normaal – zoals je misschien gemerkt hebt – schuimt een soja, amandel, haver of kokosmelk niet zo lekker. En dat is nu net waar we die cappuccino voor drinken, maar daar is nu gelukkig de OATLY barista melk. Verantwoord melk drinken in je koffie met echt schuim!

Bron hoofdfoto: Shutterstock/ochtend koffie door Julia Sudnitskaya 

print
Geschreven door

Bridget van Alphen gaat voor jou op zoek naar de tofste plekjes, de mooiste musthaves en natuurlijk loads of inspiratie. Ze is altijd op zoek naar avontuur, so bring it on!

Geen reacties

Reactie plaatsen